– אתה אוהב אותי כמו שאני?
– הייתי מאד רוצה אבל אני אוהב אותך כמו שאני.
– מה?? למה הכוונה?
– כשנעים לי בתוכי ועם עצמי, כשאני מקבל ואוהב את עצמי, קל לי הרבה יותר לאהוב ולקבל אותך כמו שאתה. למעשה, זה הדבר הכי טבעי שיקרה.
– אוקיי…
– אבל כשלא נעים לי בתוכי, כשאני לא מקבל את עצמי, כשאני מבקר וכועס על עצמי, כשאני לא אוהב את עצמי, יותר קשה לי לאהוב אותך כמו שאתה, גם אם מגיע לך שאוהב אותך כך וגם אם אתה נפלא ומדהים. אני חושב שכולנו כך באיזשהו מקום לא?
– יכול להיות, אני צריך לחשוב על זה.
– בסדר גמור. תראה, כשאני אוהב אותך, מאיפה האהבה הזו מגיעה? ממני? מתוכי נכון?
– נכון.
– אז בשביל שהיא תצא כך אליך היא חייבת להיות קודם כל כך בתוכי, אחרת מאיפה היא תגיע? אתה מבין?
– אני חושב שכן.
– אוקיי, תחשוב לדוגמה על יום שאתה קם מאוהב או שקיבלת סכום עצום של כסף שמשמח אותך. איך אתה מסתכל על אנשים, אפילו זרים, ומה אתה חושב עליהם, לעומת יום הפוך. הרי האנשים לא השתנו, זה אתה שחווה משהו אחר בתוכך ואז יוצא ממך משהו אחר אל אותם אנשים ובאותן הסיטואציות בדיוק. אני חושב שאנחנו אוהבים אנשים כמו שאנחנו ולא כמו שהם ואם לא נעים לנו בתוכנו, אולי עדיין נרגיש אהבה למישהו קרוב כמובן, אבל זה יהיה מלווה בפחדים, מודעים או לא, אז זה לא אהבה מלאה ושלמה. זה מה שנקרא בסלנג אהבה עם תנאים.
– ואפשר לדעתך לאהוב מישהו אהבה מלאה ושלמה?
– אני אענה לך בשאלה: אפשר לאהוב את עצמנו אהבה מלאה ושלמה? אני חושב שמה שתענה על השאלה שלי, זו גם התשובה לשאלה שלך ובסדר הזה.
– מעניין.
– כן מאד ולכן לדוגמה, אני תמיד אומר לגבי המשפט ״ואהבת לרעך כמוך״, שכמו שאני רואה את זה, המקור לבעיות בעולם שלנו זה לא שאנחנו לא מיישמים את המשפט הנפלא הזה, אלא שאנחנו מיישמים אותו לגמרי, אנחנו אוהבים אחרים בדיוק כפי שאנחנו אוהבים את עצמנו, אלא שאנחנו פשוט לא אוהבים ולא מקבלים את עצמנו ואהבה עצמית היא בעיניי הבסיס להכל.
– אני מבין אבל אני רואה אנשים שנראה שעפים על עצמם ומצד שני עושים דברים נוראיים לאחרים ולעולם. זה לא סותר את מה שאמרת?
– זה לא סותר ואני מבין למה אתה מתכוון. חשוב להבדיל בין אהבה עצמית לנרקסיסטיות.
– אוקיי מה לדעתך ההבדל?
– המקור של נרקסיסטיות זה פחד והמקור של אהבה עצמית זו אהבה, אהבה ופחד אלה שתי אנרגיות הבסיס שקיימות ביקום. הנרקסיסט שנמצא בקצה של הפחד נראה שאוהב את עצמו אך הוא מציג כלפי חוץ משהו אחד כשבפנים הוא מרגיש הפוך לגמרי. הוא יוצר לעצמו מנגנון הדחקה לגבי כל מה שהוא לא מקבל ואוהב בעצמו וכלפי חוץ משדר בטחון עצמי, כריזמה ולפעמים גם שמחה. אבל בתוך תוכו הוא לא מקבל את עצמו והוא מלא פחדים, כאב ועצב שהוא למד להדחיק. הוא כל הזמן עסוק בעצמו ומחפש בחוץ את מה שיעשה לו נעים בפנים.
– אוקיי
– תחשוב על זה: אם אתה רואה מישהו שנראה שכביכול ממש טוב לו והוא מלא בטחון עצמי ואוהב את עצמו, אבל מצד שני הוא שונא אנשים מסויימים, מתנהג לא יפה לאנשים מסוימים וכו׳ – מאיפה מגיעה השנאה הזו? מאיפה מגיעות המחשבות והרגשות הלא נעימים האלה שלו כלפי אחרים? ממנו לא? איך אתה יכול לחוות אהבה בתוכך ולהוציא החוצה משהו אחר? אם הוצאת משהו אחר, אתה לא רק באהבה. זה די פשוט לא?
– כשאתה מסביר ככה אז כן זה פשוט והגיוני.
– לעומתו, מי שבאהבה עצמית מלאה, ולא קל להגיע לזה, מי שחווה אהבה וקבלה בתוכו, מרגיש ויודע שהוא לא פחות טוב ולא יותר טוב מאף אחד אחר ולכן יהיה לו מאד קשה הפוך: לא לאהוב ולקבל מישהו אחר, כי זה מה שהוא חווה בתוכו – אהבה וחמלה. הוא מרגיש שקט ונעים בתוכו לכן אין לו מה להתעסק הרבה עם עצמו ומירב תשומת הלב שלו היא בלאהוב ולעזור לאחרים. אם יצא ממני משהו לא נעים או כן נעים – זה מה שקיים בתוכי באותו הרגע. מבקבוק של מיץ תפוזים יוצא מיץ תפוזים לא קולה.
– חח זה נכון.
– אז זהו, מקווה שעכשיו הדברים קצת יותר ברורים.
– אני חושב שכן. אז אתה אוהב אותי כמו שאתה?
– כן אהוב ואגב, גם אתה אוהב אותי כמו שאתה גם אם אתה חושב או מרגיש אחרת ולכן העבודה שלי עם עצמי היא לקבל אותי ולאהוב אותי קודם ואז, לקבל ולאהוב אותך כמו שאתה, כבר לא תהיה משימה מסובכת, אלא די פשוטה. במקום לנסות לאהוב ולקבל כמה מאות, אלפי או מיליארדי בני אדם, עלינו רק לקבל ולאהוב את עצמנו וזה כבר יקרה לבד ומיד.
– וואו הלוואי. אז כדאי להתמקד בזה אתה אומר.
– מה שאני אומר זה שלא רק שכדאי להתמקד בזה, בשביל זה הגענו לפה. לא בשביל להתעסק בעצמנו כל היום שלא נתבלבל, אלא כדי להפיץ אהבה, אך כדי שנוכל להפיץ אהבה אנחנו צריכים להיות בתדר של אהבה וזה דורש עיסוק מסויים בעצמנו.
– וואו, איך אתה יודע שבשביל זה הגענו לפה?
– הבנתי את זה יום אחד כשנהיה לי ממש ממש שקט בתוכי.
– וזה בטוח נכון לכולם? גם לי?
– ראיתי את זה גם על מאות אנשים שחוו שקט עמוק מאד לידי והבינו את זה לבד בעצמם, אבל אולי אני טועה אז אני מציע שלא תאמין לתשובה כזו או אחרת שלי, אלא תבדוק בעצמך כי רק אז תוכל לדעת בוודאות. נראה לי שזה די חשוב להבין בשביל מה הגעת לחיים האלה לא? אולי אפילו זה הדבר *הכי* חשוב, כי זה יהיה הבסיס של כל מה שתעשה פה מאותו הרגע לא?
– לגמרי.
– כשאנחנו נוסעים לים במטרה לשחות אנחנו לא נשארים ברכב בחניה אלא יורדים לחוף נכון?
– נכון.
– כי אחרת זה יהיה לא הגיוני נכון?
– נכון.
– יפה, אז מה הגיוני בזה שאנחנו פה ולא יודעים למה? מה הגיוני בכך שזה לא הדבר הכי חשוב עבורנו – לגלות מדוע אנחנו פה?
– זה לא הגיוני.
– בדיוק ותכלס זה יהיה רק תחילת המסע שלנו פה, כי רק אחרי שהבנו מדוע אנחנו פה נוכל להתחיל להגשים את זה.
– אני מבין.
– יפה, אז תיהנה מהמסע שלך ואל תתבייש לבקש הדרכה ועזרה בדרך. גם אני ביקשתי. תבקש הדרכה מדוייקת שלא רק אומרת לך מה האמת כדי שתאמין בה, אלא מראה לך איפה היא נמצאת ואיך לחוות אותה בעצמך כדי שתדע אותה. הדרכה כזו יכולה לקצר לך את הדרך לתובנות שלך, לאמת ולהגשמה שלך פה, לא בשנים, אלא בגלגולי חיים.
– מדהים. אני לא אתבייש, מה יש להתבייש? אם אני כבר פה אז כדאי לעשות כל מה שאני יכול לא?
– אני חושב שכן.
– תודה רבה סער.
– תודה רבה לך אהוב, נהניתי מאד מהשיחה שלנו.

דילוג לתוכן